سردشت من [5]

آوریل 23, 2012

چهل سال پیش، در سردشت، با ابوبکر شمامی دوست شدم. «عبو» صدایش می‌زدم.

در دانمارک بود که شنیدم «عبو» در بمباران شیمیایی سردشت، از دست رفت.

مرگ دردناکی بوده حتماً. دلم درد آمد.

چه سالی بوده مهم نیست. مهم این بود که من یکی دیگر از دوستان قدیمی‌ام را از دست دادم.

شنیده بودم از همه که هم بابای من، هم بابای «عبو» ساواکی بودند هردو.

من از بابام نپرسیدم که آیا او ساواکی‌ست؟

«عبو» از باباش نپرسید که آیا باباش ساواکی‌ست؟

می‌دانستم، بهتر است بگویم حدس می‌زدم که بابای من گزارشاتی می‌فرستاد به ساواک.

گزارش نبود در واقع اختلافات شخصی و خانوادگی بود، تحریف می‌شد با رنگ و بوی سیاسی و می‌رفت ساواک!

می‌دانستم، بهتر است بگویم حدس می‌زدم که بابای «عبو» هم گزارشاتی می‌فرستاد به ساواک.

گزارش نبود در واقع اختلافات شخصی و خانوادگی بود، تحریف می‌شد با رنگ و بوی سیاسی و می‌رفت ساواک!

پدران ما گزارش می‌دادند به ساواک که آهای ساواک، فلانی را برو بگیر! زندانی کن! که من دلم خنک شود.

هیچ اختلاف سیاسی بین شمامی و شافعی نبود! تا دلتان بخواهد دشمنی بود و کینه‌ی شخصی…

سخت است، نادرست است بچه‌ها را با «کینه» پرورش دادن.

خیلی تلاش کردم در این کینه‌ها سهیم نشوم. تا حدی هم موفق شدم. با «عبو» دوست شدم و رویش حساب می‌کردم.

ما نسل تازه‌ای بودیم با تحصیلات بالاتر، دیدی روشنتر و قلبی پاکتر از پدرانمان.

ادامه دارد…

3 Responses to “سردشت من [5]”


  1. خیلی‌ زیباست این خاطرات ، یا شاید بهتر باشه بگم خیلی‌ زیبا می نویسی شون .

  2. دمادم Says:

    تحصیلاتی بالاتر،دیدی روشنتراز پدرانمان اما قلب پاک را مطمئن نیستم درباره نسل خودم. شاید همان دید روشنتر ما را بیطرف تر کرده باشد و کم تعصبتر از پیشینیان.
    منتظر ادامه این خاطره هستم.


پاسخی بگذارید

