سردشت من [7]

آوریل 24, 2012

بابام نشسته بود جای خودش، در دکان‌ش. و من که ده دوازده سالم بود به جای این‌که بروم در کوچه‌ها با هم سن و سال‌های خودم بازی کنم، نشسته بودم روی پله‌ی جلو دکان و ناظر رفت‌وآمدهای توی خیابان بودم. بابام بد جوری وسواس داشت که هیچ پشه و مگسی به دکان‌ش راه نیابد. پشه‌کش دست‌ش بود و خون صدها پشه‌ی موذی به همه جا می‌آلود. و من داشتم کسل می‌شدم از تماشای مردمی که سرشان در لاک‌شان فرو رفته بود.

یادم آمد بابام در صحبت‌هایش با دیگران، گاه بی‌گاه، به‌جا و بی‌جا، حمله می‌کرد به «توده» و «دموکرات».

من آن‌روز جرأت کردم بپرسم: «دموکرات چیست؟»
گفت: حدادها، حسن‌پورها… دیگر یادم نیست چه کسانی را نام برد.

– نپرسیدم دموکرات «کیست» پرسیدم: دموکرات «چیست»؟
پاسخ کوتاه بود: هرج و مرج، نا امنی، عشایر، ترور…

بعد پرسیدم «توده» چیست؟

گفت: «سعدون ذکی» و با اشاره‌ی انگشت، شخصی را نشان‌م داد که در آن لحظه، اتفاقی رد می‌شد از خیابان.

سعدون ذکی را می‌شناختم. شوخ و شنگول بود. شادی بچگانه‌ای در صورتِ همیشه برافروخته‌اش از حافظه‌ام محو نمی‌شود. بورِ بور بود. هیجان بود در رفتن‌ش. مست بود انگار. بلند حرف می‌زد با خودش. و می‌خندید قاه قاه به گفته‌های خودش…

– نپرسیدم توده «کیست»، پرسیدم: توده «چیست»؟

با عصبیت جوابم داد: مرام اشتراکی. هر چه مردم دارند، با هم تقسیم کنند. فلان حمال هم که آهی در بساطش نیست سهیم شود در دارایی و ثروت ما. [عصبیت‌ش بیشتر شد] فقط این نیست؛ کمونیستها ناموس ندارند! زن‌ها را هم اشتراکی می‌کنند. بچه نمی‌داند باباش کیست.

بابام تا حدی موفق شد نفرت از کمونیسم را در دل‌م بکارد.

چند سال بعد، به توضیحات بابام شک کردم.

3 Responses to “سردشت من [7]”


  1. خیلی‌ مسخره است از وقتی‌ بچه بودم میشنیدم برای اینکه مردم از کمونیسم زده بشن همین اشتراکی بودن زنها رو پیش میکشیدن !! ولی‌ موندم از اونایی که باور میکردن . راستش من هیچوقت اینو قبول نکردم

  2. بهزاد Says:

    شنیده‌ها حاکی است، آن زمان اصطلاحی حکومتی در مورد کمونیستها رواج داشت: «کمونیست بی‌وطن وطن- فروش!»
    بعد از انقلاب هم: «کمو» یعنی خدا و «نیست» یعنی نیست! پس کمونیست یعنی «خدا نیست»!


پاسخی بگذارید

