روز کارگر را بایکوت نکردم!

مه 2, 2012

اشتباه کردید اگر فکر کردید مینشینم خانه و روز کارگر را بایکوت میکنم!

دیروز رفتم باز شرکت کردم در جشن کارگران! تک و تنها رفتم و نترسیدم از گم شدن در توده ی چند صد هزار نفری مردمی که در هوای ملایم و آفتابی کپنهاگ در آن پارک وسیع یکبار دیگر خودی نشان دادند که کپی هر سال نبود. من خودم هم کپی سال پیش نیستم!

یکی از دوستانم تلفن زد و گفت دوربینت را بردار بیا. یکهو وسوسه شدم رفتم ببینم چه محشری است. دوستم را پیدا نکردم.

زیباترین عناصر: مردمی بودند فارغ از غم. غرق شادی.

آن ازدحام را میشد راحت تحمل کرد. چقدر لباسشان سبک بود و شیک؟! چقدر هیکلهای مانکنی دیدم؟!

غریب ترین عناصر: مردهای بدلباسی بودند که در دستشان کیسه های نایلونی مشکی خیلی گنده ای بود و با حرص بی پایان، بطری و قوطی های خالی آبجو را جمع میکردند. کاسب بودند.

دو گروه مهاجر هم دیدم با دفتر دستکهای ساده شان در فضایی سرد و بی رمق با میز کتاب و پرچمهاشان. گروه اول کردهایی بودند از ترکیه با چند پرچم و عکس اوجلان. گروه دوم ایرانی بودند. اگر تمام دنیا را آب ببرد آنها جان سالم به در میبرند! اسمشان هست: حزب توده ایران

بی هدف در گشت و گذار، اختیار تمام عیار سپرده بودم به دلم. مغزی نبود اصلا انگار!

به سن اصلی که بزرگترین سن آنجا بود نزدیک شدم و  کنسرتی که از دور باب مارلی را تداعی کرد جذبم کرد.

باب مارلی نبود. دانمارکی سرتراشیده ای بود با صدایی بس جادویی. کلیک کنید: pato siebenhaar. بیست و چهار بلندگوی چند هزار واتی و چند دستگاه باس غول پیکر مکعبی، رعشه بر جان انداخته بود.

به صدابرداری بی نقص صحنه حسودیم شد! خالی بود از سوت و سیخکهای گوش خراشی که در مراسم خودی هر بار شاهدش هستیم.

 

Photo: Ghader Shafei 1. may 2012 

 

2 Responses to “روز کارگر را بایکوت نکردم!”


  1. اگر تمام دنیا را آب ببرد آنها جان سالم به در میبرند! اسمشان هست: حزب توده ایران
    واى يعنى ديوونه اين جمله شدم ، با اجازه ميخوام رو ديوار فيسبوكم بذارمش ، كل مطلب را هم لينك ميكنم ،


پاسخی بگذارید

