دزدکی آبجو خوردیم!

مه 10, 2012

سال 1983 تشکیلات فرستادمان دانمارک برای درمان دست و پای شکسته و هزار و یک درد و مرضی که زندگی چریکی نصیبمان کرده بود.

در دانمارک اما یقه مان را گرفتند که خجالت بکشید! پولی که میدهید برای خرید دو تا آبجو بشکه ای، معادل خرج زندگی یکماه خوراک یک بچه است در کردستان.

خجالت کشیدیم و بعد از آن تذکر، دزدکی آبجو خوردیم!

تشکیلات از ما خواست که حزب را در اروپا قوی کنیم. اولا با اتحادیه های کارگری تماس بگیریم برای ایجاد همبستگی با کارگران ایران، دوما به کمپهای پناهندگان ایرانی سر بزنیم و وصلشان کنیم به خودمان.

کمی انگلیسی بلد بودم و رفتم به جنگ یک اتحادیه ی کارگری!

اداره ای شیک و پیک بود با دفتر دستک شیکتر. دست دادیم و سوال کردند از کدام کشوری؟

گفتم: کشورم مهم نیست حزبم را بپرس!

– حزبت کدام است؟

– حزب کمونیست ایران

تازه تاسیس است و در دنیا تک است! مرز نمیشناسد و با سرمایه داران دنیا طرف است.

خودم را نماینده ی کارگران ایران معرفی کردم و گفتم که کارگران ایران نه اتحادیه دارند نه حق و حقوق. شما چه کمکی میتوانید بکنید؟!

گفتند هیچی! خوش به حال کارگران دانمارک که تمام آن حقوقی را که شما فقط خوابش را میبینید دارند!

آنقدر هیجان داشتم که منظورش را نمیفهمیدم!

طرف مات و مبهوت مانده بود که چه جوری شر مرا کم کند؟!

مودبانه و شمرده، طوری که من حالیم شود گفت که کارگران دانمارک سوسیال دموکراتند. آدرس حزب کمونیست دانمارک را گذاشت کف دستم و پا شد سر پا که برو دیگر! ول معطلی اینجا.

کالای مرا نخریدند!

با خود فکر کردم اگر انگلیسیم خوب بود میتوانستم دو تا فحش خواهر مادر نثارشان کنم که بفهمند حزب ما تک است. آن حزب کمونیستی که او آدرسش را به من داد، از نوع حزب توده ی وطنی بود که مفتش هم گران بود.

دردم آمد…

Graphic: Luba Lukova

4 Responses to “دزدکی آبجو خوردیم!”


  1. به نظرم اينكه تشكيلاتى ميره تو كمپهاى پناهندگى و ميخواد اينجورى طرفدار جمع كنه ، كار بى عاقبتى براى طرفينه ؛ كه اينجا اصلاً اشاره نكردى چى شد ؟
    نكنه : حزب توده هيچوقت وطنى نبوده دوست من ؛ وطن فروش چرا ولى وطنى نه !!! ولى ميخوام اين جمله را بخاطر » مفتش گران است بدزدم با اجازه بذارم تو فيسبوكم .


    • گزارش رفتنم به یک کمپ پناهندگی را هم در آینده میخوانی.

      و یک پرش تازه به حزب توده را در نوشته ی فردام میخوانی و حظ میکنی…

      تیتر مطلب فردام اینست: ارتباطات عشایری/دانمارکی


پاسخی بگذارید

