از ماکیاولی به سردرگم

اوت 3, 2012

نامه ی یک سردرگم به ماکیاولی و پاسخ ماکیاولی به او

ماکیاولی عزیز،

دوستان من می خواهند برام جشن لیسانس پگیرند. این جشن شامل نمایش بدن لخت، مشروبات الکلی، مواد مخدر و این چیزها می شود. به نامزدم قول دادم که خود را قاطی این مواد نمیکنم. اما من واقعا وسوسه شده ام که شرکت کنم. و متنفرم که این جشن را به بچه ها واگذار کنم. چکار کنم؟

امضاء، سردرگم

____________________________________

سردار من،

من مطمئن نیستم در این مورد به شما چه توصیه کنم. زیرا مقام شما در این دنیا بر ماتریالی تکیه دارد. آیا شما یک انسان عادی هستید یا یک شاهزاده؟ زیرا ما خوب میدانیم که این خصائص نه در فضیلت یک فرد عادی بلکه در شان معاون یک شاهزاده نمود پیدا میکند. و نقش پایین ترین قشر کارگران، زمانی که توسط یک شاهزاده اجرا میشود، به یک فضیلت مقدس ارتقاء می یابد. در نقش خود بمان که بهتر است. خودت باش سردار من، تو را نیایش میکنم، خود را رها ساز.

ماکیاولی

____________________________________

Dear Machiavelli

My friends want to throw me a bachelor party. Knowing them, it will involve strippers, booze, drugs, the works. I promised my fiancée I would stay away from that kind of stuff, but I’m really tempted to go, and I’d hate to let the guys down. What should I do

Signed, Tempted

____________________________________

My Liege

I am unsure how to advise you in this instance, for your status in this world has much bearing on the matter. Are you a common man, or are you a prince? For it is well known that those actions which are considered most virtuous in a common man are in fact a vice in a prince, and that which would be vice for the lowest laborer is in fact raised to holy virtue when undertaken by a prince. Be you of the lower classes, stay true to your course and all will be well. Be you my liege, I pray you, indulge yourself

Image: Ghader Shafei

7 Responses to “از ماکیاولی به سردرگم”


  1. بی اجازه گذاشتمش تو فیسبوک


پاسخی بگذارید

