با پسرعمو: کامران شافعی

اکتبر 24, 2013

کامران شافعی پسرعموی من است و من پسرعموی او. هر دو قدیمترها سردشتی بوده‌ایم و کُرد. الان چه هستیم؟ کاش می‌دانستم.

او در نروژ است و من در دانمارک. دو کشور سرسبز، در محاصره‌ی آب. هر دو کشور قدیمترها وایکینگ بوده‌اند و مشهور به دزدان دریایی. دیگر نیستند. هرجا دزدان دریایی باشند دانمارک و نروژ نیرو می‌فرستند برای سرکوب‌شان. دنیا امن شده. دزدان دریایی باید شغل بهتری برای خودشان دست و پا کنند. مثل قاچاقچی. اصلن به من چه؟!

کامران شاعر است. کُردها شعر دوست‌اند. شعر پرست‌اند. بعد خدا پرست، شیطان پرست، تفنگ پرست، میهن پرست، لنین پرست، کوه پرست، آتش پرست، … و … زن پرست. من شاعر نیستم، متاسفانه. شعر دوست هم نیستم. تصویرساز هستم. آرشیو عکس و نقاشی‌های من، صد گیگابایت است. کمیت مهم است، نیست؟

کامران عاشق صداست من عاشق رنگ. او چاق است و من لاغر. او خوش‌رو است و من ترش‌رو. او خوش‌اخلاق است و من … نه، بهتر است خود را سرزنش نکنم.

کامران عاشق پرواز است. من خاکی‌ترم. لنگ لنگان راه می‌روم.

من آتشم، او نور. من شبانم، او شبنم یا شب. من از شب می‌ترسم از کامران نه. نمی‌ترسم. چرا بترسم؟

دیشب به پسرعمو پیشنهاد کردم با هم روی یک شعر کار کنیم. گفت: باشه. اتفاقی شعری از سهراب سپهری پیدا کردم و به کُردی برگرداندم. برای کامران فرستادم و او ترجمه‌ی مرا اصلاح کرد. پس این ترجمه، کار مشترک من و کامران است. سهم من کم نیست، هست؟ دو آفرین به او، نصفی هم به من!
_____________________

مرگ رنگ! / سهراب سپهری

بندی گسسته است
خوابی شکسته است
رویای سرزمین
افسانه شکستن گلهای رنگ را از یاد برده است
بی حرف باید از خم این ره عبور کرد
رنگی کنار این شب بی مرز مرده است!
_____________________

هه‌ودایه‌ك پچڕا
خه‌وێك چڕژا
خه‌ونی نیشتیمان
چیرۆكی شكانی گوڵانی ره‌نگی له‌ بیر چۆته‌وه‌
بێده‌نگ ده‌بێ لێره‌ تێپه‌رین
له‌ په‌نا شه‌وی بێ سنوور ره‌نگێك مردووه‌!

death_of_color
Digital paint: Ghader Shafei

13 Responses to “با پسرعمو: کامران شافعی”

  1. ناشناس Says:

    دەستەکانت خۆش کاک قادری بەرێز
    هیوادارم کە بە کوردیش نوسراوەکانت ببینین.
    هەر شاد بی

  2. ناشناس Says:

    دستی هر دوکو خوش به ت


  3. تيم خوبى ميشين شما پسر عموها به همكارى ادامه بديد

  4. زننویس Says:

    خیلی خوب مینویسید


پاسخی بگذارید

