گورستان/ پارک «نِورُبرو»

ژوئیه 11, 2014

.
با دوستم آزاد هفته‌ی پیش قرار گذاشتیم در مرکز شهر کپنهاگ، دیداری تازه کنیم. گورستان[پارک] «نِورُبرو» را آزاد برای دیدار پیشنهاد کرد. من تمایلِ بیشتری به گشت و گذار در جای دیگری داشتم اما کوتاه آمدم. دو سه ساعتی که در پارک گشتیم، خیلی خوش گذشت. حیف که دوربین همراهم نبود که عکس‌هایی هم بگیرم.

با دوستم مسعود دیروز قرار گذاشتیم در مرکز شهر کپنهاگ، دیداری تازه کنیم. گورستان[پارک] «نِورُبرو» را به مسعود پیشنهاد کردم. فکر کنم مسعود تمایل بیشتری به گشت و گذار در جای دیگری داشت اما کوتاه آمد. دو سه ساعتی که در پارک گشتیم، خیلی خوش گذشت. این بار دوربین داشتم و عکس‌هایی هم گرفتم.

بیشتر گورستان‌های دانمارک، شبیهِ پارک و تفریح‌گاه هم هستند. در روزهای آفتابی، تعداد قابل ملاحظه‌ای ازمردمِ آفتاب‌پرستِ دانمارک که خانه‌شان نزدیک گورستان است، وارد این فضای سرسبز و پُرگل، آرامش‌بخش و بسیار متنوع می‌شوند. جایی کنارِ صلیب‌های سنگی پُرابهت یا کمی دورتر، بساطشان را پهن می‌کنند و دراز می‌کشند. بعضی مادرهای جوان با کودک شیرخواره‌شان در کالسکه‌های شیک می‌آیند، کسانی دیگر با پارتنرشان. تک و توک، آدم‌های تنها هم می‌بینی؛ از الکلیِ آبجو به‌دست، تا مهاجرِ ژولیده‌ی فقیرِ بطری‌جمع‌کن، از زنِ مسنِ آب‌پاش‌به‌دستی که هم به گل‌ها آب می‌دهد و هم با خدای نامرئی‌ش راز و نیاز می‌کند… تا من و مسعود که خدا هم نمی‌داند چکاره‌ایم، چرا در دانمارک افتاده‌ایم. خدا اما می‌داند چقدر حرف داریم! مغزِ هم‌دیگر را چنان می‌خوریم که هر دو به سرعت، احساس تشنگی می‌کنیم، نه گرسنگی. مسعود البته همیشه مُسلّح به میوه و خوراکی در کوله‌پشتی‌ش هست؛ مثل من [و آزاد] لات و لاابالی نیست. دوست خوبی‌ست خوشبختانه. من راضی‌م. نباشم چه‌کار کنم؟!

در همین گورستان است که تعداد زیادی از شخصیت‌های ادبی، هنری و … دفن شده‌اند. سورن کی‌یرکِگور [سومی از چپ] و هانس کریستیان آندرسن [چهاردهمی] را در میان تصاویر می‌بینید که به جز سنگ یادبود نسبتاً کوچکی، هیچ بنای باشکوهی آن‌ها را از دیگران متمایز نمی‌کند

_____________________________________________

ترجمه‌ی نوشته‌ی روی صفحه‌ی قبر پایین:

اینجا لونا است. او پانزده ساله بود که یک ماشین او را در گذرگاهِ زیبایی نزدیک مدرسه‌اش زیر گرفت. راننده فقط ٤٥ کیلومتر در ساعت می‌راند. اما دو ثانیه سهل‌انگاری کافی بود که جسم لونا بی‌جان شود. داستان‌ش را با خود ببر. راه که می‌ری مراقبِ خودت و دیگران باش !

image_young_1 image_young_2

برای بزرگ‌نمایی، روی عکس کلیک کنید.

8 Responses to “گورستان/ پارک «نِورُبرو»”


  1. ذهن و دستتان خسته نباشد، آقاى شافعى! چه شيرين و بجا و دلنشين بود! ياد قبرستان هاى مشرق زمين خودمان افتادم.
    در ضمن (اگر ديده ايد) گورستان هاى آمريكا هم عالى هستند. بنظرم براى استراحت و قدم زدن «پارك تر» از گورستانهاى اروپا هستند و «فرح فزا تر»… مانند تقريبا همه خانه ها و امكنه عمومى آمريكا و انگليس در مقايسه مثلا حتى با آلمان…باعرض ارادت….


    • سپاس‌گزارم آقای جوادی؛
      می‌دانم شما پُرکار هستید اما اگر روزی گذرتان به کپنهاگ افتاد، بسیار مایل‌م باز برای چندمین بار، همین پارک را با هم ببینیم. دیدن‌ش از نزدیک، شاید نظرِ شما را نسبت به مردمِ متواضع‌تر و اصیل‌تر اسکاندیناوی در مقایسه با آمریکای شمالی، مثبت‌تر کند. در تجملات کمتر، احتمالاً ارزش‌های بیشتری پیدا خواهید کرد.
      این پاسخ کوتاه را می‌توانید دعوت دوستانه به کپنهاگ هم حساب کنید. 🙂
      ارادت دارم، قادر


  2. حالا كه فكر ميكنم ميبينم بد هم نيست براي ديدار با آفتاب و كمى استراحت به گورستان آنهم از اين نوعش كه در شهر زيباى شماست رفت

  3. دمادم Says:

    یکی از تفریح های من هم قدم زدن در گورستان ها است. البته گورستانهای دورافتاده و اغلب روستایی. جز یکی شهر، گورستان هیچ شهر یرا د راینجا زیبا نیافتم. هر چند در اینجا از گورستان به عنوان پارک استفاده نمیکنند و کسی را که بین سنگ قبرها یا سبزه های مابین انها پرسه میزند دیوانه یا شیرین عقل می پندارند، اما تمدد اعصابی است سکوت آرام گورستان. با این توصیف، مشتاق دیدن گورستان کپنهاگ شدم. اما قول نمیدهم سر خاک کسی بروم، این یکی کار را دوست ندارم برخلاف قدم زدن. 🙂


    • به کلوب پرسه زنانِ گورستان خوش آمدی!
      نترس؛ مجبورت نمی‌کنم سر خاک کسی بری و عکس یادگاری فیس‌بوکی بگیری.
      من هم اگر استثنائاً رفتم سر خاک کی‌یرکگور، برای آن بود که اگر روز قیامتی بود و محاکمه‌ای و به خاطر گناهان بیکران به اشدّ مجازات محکوم شدم، این عکس را رو کنم شاید چند درجه مثبت، تخفیف بگیرم 😀


پاسخی بگذارید

