بهترین و بدترین‌های چهار جامعه

سپتامبر 1, 2014

همه‌ی مردم جهان، اینترنت ندارند اما همه‌ی آن‌هایی که اینترنت دارند، گوگل را می‌شناسند. همه در گوگل جستجو می‌کنند. و همه متوجه شده‌اند که به دنبالِ تایپِ اولین حرف، گوگل پیشنهاداتی ارائه می‌کند تا زحمت فرد جستجوکننده را کمتر کند. پیشنهادات گوگل احتمالا به این بستگی دارد که دیگران قبلا چه موضوعاتی را جستجو کرده‌اند. مثلا «بهترینِ چیزی» را اگر می‌خواهید در گوگل جستجو کنید، کافی‌ست با تایپ «بهترین» شروع کنید، بعد گوگل پیشنهاد می‌دهد.

چند کلمه‌ی کلیدی را به چهار زبانِ فارسی، کُردی، انگلیسی و دانمارکی تست کردم. نتیجه‌اش خارق‌العاده بود. عکس‌های زیر، نیازها و علاقه‌های این چهار جامعه را به «بهترین» و «بدترین»ها نشان می‌دهد.

پیشنهادهای گوگل به فارسی را خودتان بخوانید و قضاوت کنید یا نکنید. آنچه تکان‌دهنده است، به نظرِ من البته، این‌ست که در ایران، تعداد آنهایی که «بهترین راهِ خودکُشی» را جستجو کرده‌اند، از تعداد کسانی که به دنبال «بهترین راهِ سرمایه‌گذاری» بوده‌اند، بیشتر بوده است. نیاز به این توضیح هم هست البته، که این پیشنهادات را دیروز از گوگل گرفته‌ام. اگر یک ماه یا یک سال پیش، تست کرده بودم، به احتمالِ قوی، پیشنهادات متفاوتی می‌گرفتم. و پیشنهادات آینده‌ی گوگل نیز، بستگی به جستجوهای آتی «مشتریان» دارد.

best_and_worst_1

چون فکر کردم خواننده ممکن است به هر چهار زبان، آشنایی نداشته باشد، توضیح کافی به آنها افزوده‌ام تا امکان مقایسه را همه داشته باشند.

علاقه‌ی کُردزبانان:
١- بهترین سایت کُردی ٢- بهترین فرهنگ لغت ٣- بهترین موبایل ٤- بهترین کُس
بدترین‌ها را به زبان کُردی که جستجو کردم، هیچ پیشنهادی از گوگل نگرفتم!

best_and_worst_2

علاقه‌ی انگلیسی‌زبانان:
بهترین: ١- بِست‌بای [فروشگاه آن‌لاین آمریکایی] ٢- بهترین فیلم‌ها ٣- بهترین خرید در فروشگاه بِست‌بای ٤- بهترین فیلم‌های ٢٠١٣
بهترین راهِ: ١- بهترین راهِ کاهشِ وزن ٢- بهترین راهِ آموزش اسپانیولی ٣- بهترین راهِ سوزاندنِ چربی ٤- بهترین راهِ کاهشِ چربیِ شکمی
بهترین راهِ: ١- بهترین راهِ کاهشِ وزن ٢- بهترین راهِ پیش‌بینی آینده، ساختنِ آن است ٣- بهترین راهِ پس‌انداز ٤- بهترین راهِ مطالعه
بدترین: ١- بدترین رفتار ٢- بدترین فیلم‌های همه زمان‌ها ٣- بدترین مسیرهای پیک‌آپ ٤- بدترین رفتار [شعرهای آهنگ بدترین رفتار]

best_and_worst_3

علاقه‌ی دانمارکی‌زبانان:
بهترین: ١- بهترین فیلم ٢- بهترین فیلم دانمارکی ٣- بهترین فیلم شبکه‌ی نت‌فلیکس آن‌لاین ٤- بهترین فیلم ٢٠١٣
بدترین: ١- بدترینِ بدترین‌ها ٢- بدترین متن‌ها ٣- بدترین و بهترین ٤- بدترین و بهترین شعر

best_and_worst_4

8 Responses to “بهترین و بدترین‌های چهار جامعه”

  1. behcafe Says:

    بعد چند وقت سر نزدن وحالا هوس چیزی نوشتن، چقدر خوبه که تو و آواره هم همزمان یه چیزی نوشتین! امیدوارم خوب باشی قادر

  2. دمادم Says:

    جالب بود. اعتراف میکنم که یکی از کسانی که دنبال فیلتر شکن و سایت دانلود فیلم گشته من بوده ام. البته نه همیشه به زبان فارسی. 🙂

  3. مصطفا Says:

    راستش فکر می‌کنم باید اطلاع دقیقی از آلگوریتم گوگل داشته باشیم. مثلا من که آزمایش می‌کنم نتایج دیگری می‌دهد. خب البته شاید چون من تورنتو هستم نتایج فرق کند. من فکر می‌کنم به خود سابقه‌ی جست‌وجو کننده هم ربطی داشته باشه.


    • مصطفی عزیز؛ خیلی دیر متوجه کامنتت شدم. تأخیر از آن روست.
      من هم الان نتایجی می‌گیرم که کمی متفاوت است با آن‌وقت. نتایج بدتر شده: «بهترین راهِ خودکُشی» به مقام اول ارتقاء پیدا کرده و …


پاسخی بگذارید

